fredag 30 januari 2015

Reflektion: Flygplan

Reflektion: teknik


Vad har gått bra?
Det gick bra med att komma på idéer för hur planet skulle se ut. Det gick också bra att få planet att flyga längre genom att försöka vika lite på vingarna.  Vi i gruppen diskuterade om hur vi skulle göra planen och alla kom överens. Vi gjorde vars ett plan och det som blev bäst använde vi.

Vad har ni testat?
Vi har testat att ändra lite på planet genom att t.e.x att vika lite på vingarna, försöka göra vingarna lite större eller mindre och göra andra modeller och sedan jämföra för att se vilket som flyger längst. Det var det som var målet. Att skapa ett plan som flyger så länga som möjligt.                                             

Vilka egenskaper hos planet gör att det flyger länge/långt?
Jag har märkt att ett plan med större vingar flyger längre än ett plan med mindre vingar flyger längre. Vi gjorde också ett pappersflygplan som liknar en svala. Det gjorde att det flög längre eftersom att planet kan få vissa egenskaper som en riktig fågel har. T.e.x vingarna och den långa svansen.

Vilka förändringar har ni gjort?

Vi gjorde inga speciella ändringar men vi gjorde annorlunda flygplan som vi jämförde. Vi gjorde också större vingar för att planet ska kunna ta upp så mycket luft som möjligt på undersidan och flyga längre.

torsdag 29 januari 2015

Matte film del 2: Likbelägna

                                       Här kan ni se min film om likbelägna vinklar.

torsdag 22 januari 2015

fredag 28 november 2014

Krafter på höjden och tvären

v.47 Krafter på höjden och tvären

Uppgift 
Mät vilken kraft som behövs för att lyfta olika vikter, dra av ett gem från en magnet och för att dra av ett hårstrå.

Syfte
Lära sig mäta krafter med dynamometer. 
Få en uppfattning om storleken på kraftenheten 1 Newton  (1N).

Material
Dynamometer, gem, magnet, tejp, hårstrå


Utförande
1. Använd rätt dynamometer. Kolla så att dynamometern är nollställd. Överbelasta inte den.
2. Häng vikterna i dynamometern och läs av vilken kraft som behövs för att lyfta dom. Anteckna
3. Hur sor kraft behövs det för att dra bort ett gem från en magnet?
4. Hur stor kraft behövs det för att dra av ett hårstrå? Dra av ett hårstrå från huvudet. Tejpa fast det i bordet i båda ändarna. Dra med en dynamometer tills hårstrået går av. Eventuellt måste en person hålla på tejpen.


Resultat


Frågor
1.Hur stor kraft behövs för att lyfta 1 kg?= 10 N
2.Hur stor kraft behövs för att lyfta 10k= 100 N
3.Hur mycket behövs för att lyfta dig? = 550 N

4.Om jag vet hur mycket något väger  t.e.x kg kan jag multiplicera det med 10 för att få fram tyngdkraften. T.e.x 10 kg x 10= 100 Newton

Friktion

v.48   Friktion

uppgift
Undersök vilken friktionskraft som finns mellan en träkloss och olika typer av underlag.


syfte
Lära sig om friktion. Träna på att använda en dynamometer


Material
Träkloss, dynamometer,


Utförande
Fäst dynamometern vid en träkloss. Dra sakta, med jämn hastighet, klossen över underlaget, ca 30 cm.  Avläs dynamometern och skriv resultatet i tabellen.

Resultat 



Slutsats

Vilka underlag gav upphov till mest friktion/ minst friktion?  Mest: Spåskiva  Minst: Lackat hyllplan.

Hur ser en yta som ger stor friktion ut? Den är grov (kantig, saker som sticker ut) och  kan ha en lite mjukare och klibbigare yta.

Hur ser en yta som ger liten friktion ut? Den är oftast hård och har en slät yta som är jämn. Kan t.e.x vara lackat eller oljat.

Vad påverkar friktionen: hur hårt eller mjukt det är. Om det är oljat eller slipat. 

Ge exempel på vill ha liten friktion: T.e.x på tågräls vill man att rälsen ska vara så slät som möjligt för att minska friktionen och tåget kan köra lättre fram.

Ge exempel på när man vill ha stor friktion: T.e.x på vinterdäcken. På vintern blir marken halare och det blir en större friktion. Vinterdäck har spikar som sätter sig fast i marken för att minska friktionen.


fredag 24 oktober 2014

NO: Dela upp ämnen

Seperationsmetoder/blandningar kan delas upp.

Uppgift
du får en blandning av sand, grus, vatten salt och karamellfärg.
uppgiften är att dela upp de olika ämnena var för sig. 


syfte
visa att man på egen hand kan planera och utföra ett försök .
skriva labborationsrapport. Lära sig att separera olika ämnen.


Hypotes
jag tror att vi kommer att klara att sepera alla ämnen förutom karamellfärgen. Gruset kan vi sila i en sil. sedan kav vi hälla ut vattnet och få kvar sanden. Saltet och vattnet kan vi destillera med kol så att vi får vattnet för sig och saltet för sig. Med karamellfärgen vet jag inte vad vi ska göra.


Material
järnsil, glasbägare,filterpapper, kol, tratt, gaffel, etriskål, spatel.

Utförande

grus och sand skiljer vi från det röda salt vattnet med ett kaffefilter över glasbägaren. vattnet och saltet destillerar vi med hjälp av kol. Sedan blev karamellfärgen kvar i kolet. 

Resultat
Allt funkade. Men karamell färgen blev kvar i kolat.                                                                                  


Här ser ni alla ämnen vi använde uppdelade.

No: svavel och järn

Uppgiften är:
Undersöka svalel- och järnpulvers egenskaper. Blanda ämnena och upphetta dom. Undersök egenskaperna efteråt    
Syftet:
Syftet med uppgiften är att lära sig om blandning och kemisk förening. Träna på att laborera,använda brännare och skriva laborationsrapport  
Hypotes: 
Jag tror att blandnings kommer stelna när man låtit den vara i ett tag. Men sedan kommer inget speciellt hända,     
Material:
Aluminium,tratt,  lock,ställning,glasstav,våg,magnet,vatten och glasbägare,busenbrännare,metallsked, 
Utförande:
1.Väg upp 7g svavelpulver och 4g järnpulver 
2.Undersök och skriv ner deras egenskaper.
3.Blanda järn och svavelpulver väl. Går det att skilja järnpulvret från svavelpulvret åt nu? 
4.Upphetta blandningen och låt den svalna
5.Undersök blandningens egenskaper.   
MaterialMagnetisktFlyter
SvavelNejJa
JärnJaJa
Järnsulfid JaNej
Resultat:
Järnpulvret var magnetiskt med det var inte svavelpulvret, Järnet var silvrigt och var bättre malt den hade inga klumpar medan svavlet hade många klumpar. Svavlet kunde man ta bort lättare om man fick det på sig än järnet. Järnet fasar på datorer men inte svavel.     
Slutsats:
 när   vi hade värmt blandningen så blev det en kemiskreaktion och blev järnsulfid. Sedan blev Blandningen  mindre efter att vi värmde den och vissa delar var också magnetiska.