fredag 27 mars 2015

Den svävande damen

Den svävande damen

För att trollkaren visste vem Agnes egentligen var men berättade inte för henne.

För att han tog agnes när hon var nyfödd ifrån hennes mor och dr Glota berättade för henne att Agnes var död. 

4. Hon börjar dricka mycket alkohol och blir arg på alla som kommer i hennes väg. 

5. Det beror på hur bra föräldrarna har det men i de flesta fallen är det bättre att bo hos sina biologiska föräldrar för att man får lära sig om sin kultur och historia men får också lära sig om sin religion och leva vidare familjens traditioner. De tillfällen då det är dåligt att bo med sina biologiska föräldrar är när de inte kan ta hand om sig själva eller sina barn. Några exempel på sådana föräldrar är de som är t.ex alkoholister, narkomaner och missbrukare. 

6. Arv och miljö spelar stor roll på hur man är som person. T.ex  om man är invandrare och bor i en storstad där man inte kan språket så bra så påverkar miljön en väldigt mycket. Tillexempel Agnes som växte upp på fosterhem i sökande efter vem hon är och vem som är hennes föräldrar. Att veta vem ens föräldrar är och vem du själv är. Det är viktigt om du vill förstå dig själv och för att bli en bättre människa.

7. Det handlar mest om nyfikenhet. Man är nyfiken på vilket land man kommer ifrån, hur människorna lever där eller 

måndag 16 mars 2015

English: Verblist

Present tensePast tensePast perfect
I am : jag ärIts called - det callsI´ve been - jag har varit
There are balls : där är bollarI wasn't invited - jag blev inte bjudenI’ve seen - sett
Starting to play : börjar spelaOrganised by a crewe - organiserade av en gruppI´ve heard - jag har hört
The slogan is : sloganen ärI was - jag varI´ve been - jag har varit
It means :  det betyderThey took - de tog

Im going to :  jag ska tillI followed - jag följde

Party till I drop :  festa tills jag stupar


I'm going to see: se


Im writing from :  jag skriver från


I especially like the funny comedians:  det jag gillar mest är de roliga komikerna


Whale spotting : val observation


try- försöka


I have just been up to - jag har precis varit uppe i


Fire swallowers - eld slukare



onsdag 4 mars 2015

English: Postcard

Hello dare John.
I'm in Sweden right now, in a town called Malmo and i figured out that i wanted to tell you a little bit about the christmas celebration here. Actually the christmas in Sweden are very like the christmas in America but there is some differens. So the first place me and my family went to was a big mall called Emporia. While we wandered in the city we saw cool christmas decorations with cool lights hanging down from the buildings and wherever we went we saw big decorated christmas trees with cool lights and stuff. All the people had bags with christmas gifts. We also saw a flea that sold all kinds of stuff for christmas, we even bought some clothes. When we finally came to mall from the awesome city we went to some stores to buy gifts to each other. I also bought one for you. Then my mom invited us all for a Christmas bufe. It contained among other things ham, swedish meatballs, sausage and much more delicious things. I almost ate so i exploded. It was maybe the most stunning meal i've ever eaten. While we walked home we bought a real christmas tree. It was quit small but very cool. When we arrived home we gathered ourselves together by the fire and the small christmas tree and opened the gifts and sang Christmas songs. It was so much fun. You really should have been there. Today we are just going to chill and watch a christmas movie, cozy! but tomorrow is the big day. We will be skiing on a big mountain. So exited!
take care of the dog until i come home again.
Greetings from your best friend Sam.

tisdag 3 mars 2015

Läs mer: Ljud reflekteras

När du säger något så bildas det ljudvågor. När ljudvågorna sedan träffar en yta studsarna ljudvågorna tillbaka och reflekteras. Du kan ibland höra ljudvågornas eko beroende på ytan och materialet . Under en bro eller i en gångtunnel hör du ekot bra eftersom att det har en lång distans och ljudet är isolerat av t.e.x bron. Om du skulle  skulle skrika något i en grotta där ytan är gjord av fjällvägar skulle du kunna höra ekot studsa tillbaka. Eftersom att fjällväggen är så långt borta skulle du höra en paus innan orden når dig. I ett vanligt rum skulle det också bildas ljudvågor som studsar tillbaka när du säger något. Men eftersom att distansen är för kort skulle du inte kunna uppfatta orden när de studsar tillbaka och inte heller höra själva ekot.

Ibland kan också ljudvågorna bli jobbiga. I ett stort rum med dålig akustik blir oftast tröttsamt eftersom att det blir för mycket ljud. För att förbättra akustiken kan fästa porösa plattor i taket eller på väggarna. Materialet har små hål som tar in ljudet och isolerar det. Då blir det inte lika mycket som reflekteras. Ett exempel på ställen som har dålig akustik är simhallar med kakelväggar. Där förstärks ljudet betydlig mer och efter en hel dag på simhallen blir man oftast trött.

Ljud som reflekteras har man också sett som en användning b.l.a i fartyg. Ett så kallat ekolod finns ofta under på fartyg. ekolodet sänder ut ultraljudspulser mot botten. När sedan pulserna studsar tillbaka tar en mottagare upp pulsen och på så sett kan man räkna ut hur mycket distans det är till något. Fiskefartyg använder ofta ekolodet när de ska beräkna djupet till fiskstim eller gamla vrak. Men man kan också ta reda på om något rör sig under vattnet. Det kallas dopplereffekten. Det dopplereffekten gör är att den visar om något närmar sig eller avlägsnar sig under ytan. Det skulle t.e.x kunna vara en ubåt eller en haj.

torsdag 26 februari 2015

Idrottsreflektion

Vad har gått bra?
När det gäller musik och rörelse så tycker jag det har gått bra. Jag blev indelad i en grupp med både tjejer och killar. Jag hade aldrig heller jobbat med denna gruppen därför tycker jag att det var extra intressant. I min grupp samarbetade vi väldigt bra. Vi kom på många olika rörelser och lärde oss de snabbt utantill. Jag tycker att det var ett bra låtval som var kul att dansa till och som hade en enkel rytm som var enkel att följa, alltså det var väldigt tydligt när man skulle byta rörelse. Vi hade också räknat pulsen till låten som gjorde det ännu enklare att hålla rytmen.  När det gäller mig själv så tycker jag också att det gick bra. Jag var fokuserad på det jag skulle göra och kom själv med några förslag på rörelser. Men jag lyssnade också på vad de andra hade att säga. På så sätt blev det ett bra sammarbeta. När det gäller bollspelar tycker jag mest att det var roligt. Fastän det bollekar som vi spelat förut var det roligt att sammarbeta med sina lagkamrater. Det var mest roligt eftersom att det var tävlingar och jag gillar tävlingar eftersom att jag är väldigt tävlingsinriktad. När jag spelade tänkte jag samtidigt mycket på att låta personer som inte är lika bra få chansen att visa vad de går för.

Vad kunde du/ni förbättra?
Jag tror vi kunde haft med lite fler dansrörelser till dansen. Med tanke på tiden så tycker jag också att vi kunde haft lite mer avancerade rörelser. T.e.x att vi använde oss av samma rörelse men bara lägger till något litet så att det ser mer avancerat ut. Som när vi gör något slags hopp så skulle vi kunnat lagt till armarna mer.

Intressant?
Jag tycker att det mesta var intressant eftersom att vi inte gjort exakt på detta sättet. Vi har dansat förut men då hade vi redan bestämda rörelser och alla gjorde samma rörelser. Inom detta arbetsområdet var det lite skillnad. Istället för att ha bestämda rörelser så fick vi själva inom grupp bestämma egna rörelser. Det mest intressanta med mig själv var att se hur jag lyckades med att komma på rörelser och vilka slags rörelser jag kom på. Det var också intressant hur de andras danser såg ut, alltså vilka rörelser de använde. Om de liknande våra eller om det var helt annorlunda. Jag märkte de flesta grupperna hade någon rörelse gemensamt. På så sätt märker man att grupperna lär sig av varandra som är kul och smart.            

onsdag 25 februari 2015

Svenska uppgift 3: Varför frågor.

Varför flyttar familjen till Norge? Familjen åker till Norge för att söka asyl som de egentligen inte behöver för att de redan bosatt sig i Sverige från tidigare. De söker asyl för att få extra pengar som de kan försörja sig på. 

  2. Varför berättar inte Ahmed för någon att mamman ljuger när de är i Norge? För att han inte vill sätta dit sin egen familj. Hur mycket han än hatade de så var de allt han hade.

3.Varför reser mamman och Ahmed till Somalia? Mamma och Ahmed reser till Somalia för att lämna kvar Ahmed där. Ahmed vet inte om det men mamman lurar honom och säger att hon ska leta efter släktingar och istället åker hon tillbaka till Sverige. Han ska dit på en sa kallad uppfostringsresa eftersom att hans föräldrar vill att han ska uppfostras på ett somaliskt sätt och tänka precis som somal

4. Varför trivs inte Ahmed i Somalia? Ahmed trivs inte i Somalia för att han bor med en familj som han inte känner men som också är elaka och ointresserade av honom. En annan orsak är att huset han bodde i inte alls vara lika lyxigt som hemma i Sverige.T.e.x måste han varje dag gå ut och hämta vatten från en brunn. Inte alls som i Sverige då man bara behöver öppna kranen.

5. Varför rymmer Ahmed från sina släktingar? Ahmed rymmer från sina släktingar eftersom att han vill tillbaka till Sverige. En dag bestämmer han sig för att ta sig till tillbaka Sverige och rymmer från sina sina 

6. Varför får inte Ahmed ett nytt svenskt pass i Etiopien? Ahmed får inte ett nytt pass eftersom att den svenska ambassaden behöver föräldrarnas godkännande för att ge Ahmed ett nytt pass. 

7 .Varför hjälper Muhammed och hans syskon Ahmed i Addis? Från början var Muhammed bara en kille som behövde översättning och såklart var det Ahmed som ställde upp. Muhammed och Ahmed börja sedan lära känna varandra lite. Sedan när Ahmed behövde hjälp och behövde någonstans att bo  så var det Muhammeds tur att ställa upp. Han erbjöd Ahmed att bo med han och hans systrar och med tiden blev de bästa vänner.

Svenska: Tänkande hattar

Vit hatt:
Vem har skrivit boken? Boken är skriven av Per Brinkemo.
När gavs boken ut? Boken skrevs 2004 och trycktes 2006.

Gul hatt
Vad tycker du är bra i boken? Jag tycker att det är bra att boken håller spänningen genom hela berättelsen. Den är inte så jätte långtråkig utan det händer hela tiden saker därför vill man inte sluta läsa. Eftersom att boken är en sann historia så tänker man mer på det och lever sig in i boken mer. Man kan sätta sig in i Ahmeds situation och får någon slags medkänsla. T.e.x när Ahmed får problem och blir rädd så höjs pulsen lite. Man får också lära sig nya saker om barn i världen. T.e.x att det finns ett flertal som skickas i det här fallet till Somalia på en uppfostringsresa och blir kvarlämnade av sina förälder. Det visste jag inte förut och får mig att tänka lite. 

Svart hatt
Vad är mindre bra i boken? 
Ibland vid vissa tillfällen blir boken lite långtråkig. Som t.e.x när Ahmed blir kvar i Somalia och bor i huset med främlingar då händer det inte så mycket. Han gör mest bara sysslor för att fördriva tiden. Eller. Jag tycket också att författaren kunde ha blandat i mer känslor. T.e.x när Ahmed blev lämnad i Somalia, hur han kände sig, vad han tänkte.


Röd hatt
Beskriv kort en situation i boken och vad du kände när du läste om detta. 
När Ahmed blev slagen av sin icke biologiska pappa tyckte jag mest synd om Ahmed men jag fick också ångest eftersom att jag inte förstod hur pappan tänker. Eftersom att boken är en sann historia förstärktes känslorna lite för att man vet att detta har hänt. Inte bara Ahmed utan många barn runt om i världen. 

Grön hatt     
Hitta på ett par liknelser som stämmer in på Ahmed. 
Ahmed är modig som ett hungrigt lejon. Ahmed blev arg som en tjur som sett en flod av rött. Ahmed blev ledsen som en mus utan sin ost. Han blev glad som en apa med banan.    


Blå hatt
Detta dilemma, att barn dumpas i föräldrarnas hemländer, är inte helt ovanligt. Man brukar säga att det beror på kulturkrockar, det vill säga att man tänker och agerar på ett sätt i en kultur, vilket en annan kultur inte har förståelse för. Nämn några skillnader i "tänket" (svenskt vs somaliskt) som du finner. Om man jämför det svenska och somaliska tänket inom detta så ser man en väldigt stor skillnad. I Somalia är det vanligt att somaliska barn kommer dit och gör en så kallad uppfostringsrea som på somaliska kallas för "Dhaqan celis". Det innebär att somaliska barn som inte bor i Somalia (i det här fallet Sverige) skickas till Somalia eftersom att deras föräldrar vill att de ska uppfostras på ett somaliskt sätt och tänka tänka somaliskt så att säga. Det är skillnad på de olika uppfostringsresorna. Det fick jag reda på i boken "Dumpad". Några få  barn lämnas kvar i Somalia för gott och får ingen som helst kontakt med föräldrarna. Vissa lämnas kvar där i ett tag och får pengar skickade av föräldrarna. I den här boken som jag har läst skickades Ahmed till Somalia för gott. Han blev kvarlämnad i ett fattigt hus med en fattig familj som han inte kände. Han fick inte heller någon som helst kontakt med sina föräldrar eller pengar som han kunde spendera. Jag tror att Ahmed fick den här grova uppfostringsresa eftersom att de han trodde var hans föräldrar egentligen inte var det. Jag tror faktiskt inte att hans biologiska föräldrar skulle göra detta eller vilka föräldrar överhuvudtaget. Om man skulle berätta detta i Sverige skulle de flesta tro att personen  är galen. Det är absolut inte vanligt att svenska barn skickas till andra länder på en uppfostringsresa skickas till andra länder. Jag tror att svenska familjer inte gör detta eftersom att det finns lag på de flesta av dessa saker. Därför kan föräldrarna lärt sig lagen sen de varit små. Jag vet inte så mycket om uppfostringsresor i andra länder men jag skulle tro att det också händer. Eftersom att det finns andra regler som tänker på liknande sätt som i Somalia så tror jag faktiskt att det händer i andra länder än Sverige. Som man kanske märker får man redan på många saker i den här boken t.e.x om uppfostringsresor och barnmisshandel. Eftersom att det är en sann historia så försäkrar man sig också på att faktan är sann.