Reklamanalys: Juice
Vem är avsändare?
Avsändaren är Rynkeby Juice.
Vem vänder sig reklamen till? Vilken är målgruppen?
Reklamen vänder sig egentligen till alla människor som tycker om apelsinjuice. Jag tror att det är främst är till 18 åringar och uppåt. Jag tror att det är på detta viset för att yngre barn tror jag inte skulle föredra att gå till affären och köpa apelsinjuice utan istället köpa läsk medan vuxna människor föredrar juicen för att den är nyttigare och billigare.
Vad säger texten? Hur är ordvalet? (Positivt, vetenskapligt,
främmande ord osv?)
I reklamfilmen finns det inte så mycket text den enda texten kommer i slutet då det står att juicen har 50 % färre kalorier men att den fortfarande är 100 % naturlig. Man kan också se Rynkebys logga nere i det vänstra hörnet med en liten text under där det står på engelska ”Make it a beautiful day” Ordvalet är bara positivt och lite främmande med den engelska texten. I annons formen av Juicen står det lite mer om att Den framställs av noga utvalda frukter som lever upp till våra stränga kvalitetskrav.
Vilka fakta presenteras? Är presentationen objektiv? Saknas viktig information?
Faktan som presenteras i filmen är att den har 50 % färre kalorier och 100 % naturlig. I bilden står det fakta om att den framställs av noga utvalda frukter som lever upp till våra stränga kvalitetskrav. Men man kan inte vara helt säker på att det är fakta eftersom att de vilja göra reklam och är endast subjektiva. Alltså kan de ljuga lite och säga vad folk vill höra för att köpa den. Den viktigaste information tycker jag saknas i texten och det är priset. Det står inget pris på varken filmen eller bilden.
Syns produkten? Är bilden och miljön verklighetstrogen?
Produkten är Rynkebys apelsinjuice. I filmen kan man se förpackningen i slutet väldigt tydligt. Miljöni filmen är verkligen inte verklighetstrogen eftersom att de visas en apa som dricker ur en apelsin och sedan börjar dansa som en människa. På bilden är allt verklighetstroget eftersom att det bara är en bild på juicen.
Vad vill reklamen få mottagaren att göra?
Reklamen vill ju få mottagaren att skratta eftersom att det är en rolig film med en apa som dansar till rolig musik men huvudsyftet är att få mottagaren att köpa produkten. Jag tror att de har försökt göra filmen rolig just för att mottagaren ska känna sig gladare och köper då produkten med mindre övertygande.
Hur tror du att den som ser eller hör reklamen påverkas?
Det man ser i filmen är en apa som dricker ur en apelsin och börjar dansa. Jag tror att avsändaren vill få mottagaren att känna positiv energi till produkten och lättare känner för att köpa den. På bilden reklamen använder avsändaren inte sig av humor utan bara övertygande fakta som ska få mottagaren att känna att juicen är än alla andra.
Innehåller reklamen bilder eller musik? Vilken stämning skapar de inslagen?
Film reklamen innehåller musik. Musik som är väldigt snabb och rolig. Musiken skapar ett väldigt positivt inslag. Om de istället skulle använt sig av dyster musik skulle stämningen inte alls vara på samma nivå. Det skulle blivit mycket tråkigare att kolla på filmen och produkten skulle inte sälja lika bra. Som man märker spelar
Har bild och musik med produkten att göra?
Bilden har endast med produkten att göra eftersom att det är en bild på själva produkten som i detta fallet är Rynkebys juice medan i filmversionen har inte musiken så mycket med produkten att göra. Man fokuserar istället på att göra reklamen rolig
Hur fungerar bild och text tillsammans?
I vilket sammanhang förekommer reklamen? Påverkar sammanhanget hur du uppfattar reklamen?
Används andra metoder för att påverka?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar