tisdag 4 oktober 2016

Mindset

The most important thing that you have to know is that your brain can be trained and become smarter. When you for example are trying to solve a math problem and you are feeling like it’s to difficult you should first of all try to challenge yourself and find a new way to solve the problem. It’s always good to have a mindset that you are good enough and that you can do it but just not yet.If it does not work with trying by yourself you can also ask someone else for help. Not to give you the answer right away but to lead you on the right patch.

When you are following these tips your brain will begin to evolve. The neurons in your brain will start to make connections with eachother and this way you will become smarter. Everytime you learn something new your brain is developing.
It’s just like a muscle in your body. When you train the muscle it grows and becomes stronger. It works just the same way with your brain. When you are practicing and challenging yourself enough the brain will develop and you will become smarter.

I also think that you should not compare yourself with others. Everyone is not that same person and everyone’s brain does not work the same way. Always think you are the best version of yo you and try to compete with yourself and not with others.

The most important thing to remember is to love challenging yourself because hard work will eventually pay off.

tisdag 20 september 2016

Orsaker till första världskriget

  Första världskriget

Resonera om orsakerna till första världskriget. Använd gärna följande ord och begrepp i ditt resonemang: imperialism, kapprustning, militära allianser, nationalism, bristande demokrati och människors krigsvilja.

Kapprustning och imperialism: Under första världskriget så erövrade Storbritannien många kolonier och för att skydda dessa så blev de tvungna att bygga stora krigsfartyg. Man kan säga Europiska stormakterna tävlade om erövra kolonier och skapa ett större imperium. Storbritannien hade den mäktigaste flottan i världen men samtidigt hade de Tyskland som började bli konkurrenter som gjorde att Storbritannien kände sig hotade och började förbereda sig ännu mer. Allt handlade om att förbereda sig för krig och båda stormakterna ville ha den bästa armen därför började man bygga upp upp armarna starkare och starkare för varje år, och så började kapprustningen.  Det blev oftast bråk mellan stormakterna om vem som skull erövra flest kolonier. Pågrund av detta blev också risken för krig större. Vissa krig utbröt också pågrund av rädsla för framtiden. Fast än man hade en bra arme så kunde man inte gå emot flera länder ensam och därför så skapade man allianser med andra länder. Två block skapades under första världskriget.  Enheten (Storbritannien och Frankrike) och Centralmakterna (Tyskland och Österrike-Ungern). Allianserna skapades med de länder som man hade mest tillit till. Detta gjorde att det inte blev lika oroligt och spänt mellan länderna men gjorde det istället spänt för de olika allianserna.

nationalism:  Nationalismen som innebär att folk som har samma historia, talar samma språk och känner samhörighet med varandra också har rätt att bilda ett eget självständigt land, en nation. Nationalismen är en stor orsak till konflikter i Europa. När Frankrike förlorar sina landskap Alsace och Lorraine i krigen 1871 krävde de tillbaka det som förlorats. Detta godkände inte  de tyska nationalisterna utan ville istället göra tvärtom och förstora Tyskland och göra det ännu mäktigare. Detta ledde till att andra länder i Europa började känna sig hotade av Tyskland och började förbereda sina arméer ännu mer. 


Bristande demokrati: Under 1914 talet saknade stora delar av arbetarklassen och medelklassen rösträtt och det var bara de med mest inkomst som hade rösträtt. Länderna styrdes istället av kungar, kejsare eller parlament som bara var delvis folkvalda. Endast ett fåtal mäktiga män satt i regeringen och fattade beslut för landet utan att ta till sig av vad folket tyckte. Detta ökade också risken för krig 

måndag 19 september 2016

Pluggkoden avsnitt 2

Nämner programmet samma strategier som vi arbetar med på svenskan? 
Ja, att dela om tiden och stänga av datorer, mobiler, musik osv. Med att dela upp tiden menas att man ska ha en bestämd tid för pluggandet och sedan tid för fritid. Det är också viktigt att stänga av alla elektriska prylar som används till annat och är distraherande. Man kan tro att musik får dig att bli mer fokuserad men så är det inte. När man lyssnar på musik så fokuserar man mycket på låten och att byta låt. Om man istället pluggar utan musik och helt ostört blir det mycket enklare att bli färdig snabbt.
 Finns det ytterligare några användbara tips? 
Att man ska dela upp texten i olika stycken som man läser och att anteckna det man läser så man lättare kommer ihåg

onsdag 1 juni 2016

Abort: Motargument


Argument:

Fem argument för rätten till abort

1. Alla kvinnor har rätt att bestämma över sin egen kropp och hälsa. 
Reproduktivt självbestämmande är en mänsklig rättighet som är fastställt i ett flertal internationella konventioner.
2. Rätten till abort ger ett mer jämställt samhälle.
Rätten till reproduktiv hälsovård inklusive preventivmedel och abort är en förutsättning för ett hållbart jämställt samhälle. Aborträtten är kopplad till de mänskliga rättigheterna rätten till liv, rätten till hälsa, rätten till privatliv och värdighet och rätten till ickediskriminering.
3. Restriktiv abortlagstiftning minskar inte antalet aborter.
Studier från bland annat WHO visar att en strikt abortlag inte hänger samman med låga aborttal. Aborter genomförs, men under osäkra former. 
4. Kvinnor runtom i världen riskerar dagligen sina liv i osäkra aborter. 
- Det dör i genomsnitt 5 kvinnor i timmen på grund av osäkra aborter.
- 47000 kvinnor dör per år och miljontals får svåra komplikationer.
- Enligt WHO genomförs nästan 20 miljoner osäkra aborter årligen, de flesta i fattiga delar av världen.
- Ingreppen görs ofta sent i graviditeten, ofta används smutsiga instrument och det är vanligt förekommande att aborten genomförs av kvinnan själv eller av personer som inte är kunniga.
5. Abort som utförs under säkra former utgör ingen medicinsk risk för kvinnan.
Det är ovanligt med allvarliga komplikationer efter en abort eftersom de flesta aborter görs tidigt i graviditeten. Risken för att få besvär efter en abort ökar ju senare i graviditeten den görs. Den vanligaste rädslan vid en abort är att man inte ska kunna få barn i framtiden. Risken för detta är mycket liten, mindre än en på tusen, oavsett om man gör en kirurgisk eller medicinsk abort.




källhänvisning: Jag tog mest hjälp av den här texten när jag letade efter argument mot abort. Varför tycker jag då att denna källan, Jo för att denna sidan har tagit sin fakta från WHO som står för World Health Organization (Världshälsoorganisationen) som är en organisation som grundades 7 april 1948 och har sitt huvudkontot i Geneve, Schweiz.
vars syfte är att alla människor ska uppnå en så god hälsa som möjligt. WHO har även visat vid många tillfällen att deras arbete är seriöst och visar resultat. Några av de är när de bekämpade smittkoppor och år 1979 kunde deklarera att sjukdomen var utrotad. De har även utvecklat vaccin mot malaria och Malaria och Shistosomiasis och har räknat med att de ska försvinna om några år.

Jag har även en annan källa som kan bekräfta att WHO källan är trovärdig 

tisdag 31 maj 2016

Reflektion: Röra sig mer

   -Hur är det hos oss (mobiler)


I vår skola finns det inget förbud för att använda mobilen på rasterna. Som det ser ut just nu så använder nästan alla jag brukar umgås med mobilen på rasterna. Det kan vara allt från att spela till att Snapchata. Det som används mest när det gäller mobilerna är snapchat. Appen används lite även under lektions tid som jag har märkt och nästan hela rasten. Jag själv har börjat snapchata väldigt mycket. Men jag tror att det mest beror på att alla andra gör det. På så vis påverkas man av varandra och tillslut gör alla det. Det kan också vara så att man inte vill känna sig utanför och börjar använda mobilen som alla andra

-Vad skulle behövas här för att du skulle gå ut/vara mer aktiv på rasterna?

Jag tror att det bästa som kan göras är att ta ett snack med alla kompisar och berätta att det börjar gå överstyr med mobilanvändningen och allt. Om man inte gör det kan det vara så att kompisarna inte tänkt på hur mycket de använder mobilerna och vet själva inte att de är beroende. Det kan också vara bra att göra en ändring på skolgården i form av nya redskap eller liknande så att eleverna ser något nytt som de inte provat på tidigare och ser det som något intressant. 

-Behöver man en Kalle?

Nej jag tycker inte att man ska behöva en Kalle för att få en förändring. Jag tycker bara att det räcker med en person som kan få eleverna att vakna och börja inse att de gör fel. Sen så tror jag även att eleverna igentiligen vill ha en förändring men de har bara inte riktigt tänkt på. Om man t.ex ber kompisarna gå ut på en rast och spela fotboll så kommer de säkert vilja gör det igen för att de märker hur kul det är att röra på sig istället för att bara leva i en digital värld.

-Vad tycker du om kalles Lektion? 


Jag tycker att det var en bra och viktig lektion för att eleverna själva fick bestämma övningar som gör det hela roligare för alla. Det viktiga är att de fick som en väckarklocka så att de börjar inse att det är roligt med träning. Det var också väldigt bra att kalle hade en lektion med de för utan den kanske inte någon förändring hade skett. 

tisdag 3 maj 2016

Min andra halva (dikt)


Så jag sätter stop för allt, tar henne med mig överallt, kallar henne min diamant, för hon är min högra hand, sitter hemma och chillar kant, chillar och har de ballt, klart att jag är hennes man, ser du hur hon njuter i min famn?

fredag 29 april 2016

Min skatt (dikt)

Min skatt, du ger mig alltid ett skratt
dina ögon lyser som katt
min älsklingsskatt  
vill ha dig inatt 

dag som natt är du min skatt.